Presneti Kitajci ..

Kako bi se počutili če bi nosili na hrbtu pralni stroj v dvanajsto nadstropje in potem vam tam en pove, da ima stavba lift ?

Moje osebna zgodovina sredstev za izničevanje teme je naslednja : jasno, da sem tako kot vsi ostali v tistem času (1999) najprej ugotovil kakšna slaba šala je 2.4W halogenka.
Enkrat in nikoli več.

Naslednja stvar je bila samogradnja : kitajska(!) iz 199 SIT shop baterijska svetilka, pravzaprav dve, odrezane glave z reflektorjem, vstavljene kvalitetne žarnice in gremo. Nekako je šlo.
Seveda je povsem jasno da to še ni bilo dovolj za "pravo" MTB vožnjo .. se je pa dalo šunjati po poteh, ki smo jih dobro poznali in bi jih lahko vozili z zavezanimi očmi.
Ok, napisal sem paradoks .. ne bi se vozili z izklopljenimi lučmi, nikoli :).

Sledila je slavna Sigma Mirage.
Pri tej lučki me je vedno fasciniralo : kdo jim je podaril nagrado za dizajn ali karkoli že.
Tistih šest kosov (nosilec, pa o-ringi, pa lučki, pa akumulator .. prava slaba šala, če sem primerjal s kolegovo cateye in pa še eno, ki ji več ne vem imena - neka ameriška zadeva, ki jo je uporabljal Andrej.

Sem pa končno prišel v območje dvomestnih watov .. cca 15W sem imel. In kolege, ki so sami naredili 20W lampe (in imeli dve kile svinca v ruksaku).
Tu sem prišel do prvega napačnega spoznanja : 20W je popolnoma zadosti.
Dokler ni vse pokvarila banda, ki si je nabavila IRC 20W žarnice.
Prvi nauk : niso samo W tisti ki "delajo", svetloba mora imeti tudi kvaliteto :)
Drugi nauk : več jo imaš bolje je :)

Takrat sem že začel izvajat eksperimente z LED lučkami.
Pa tudi prvič podvomil v strokovnost enega mojstra elektronike :) - ker meni je bilo že takoj jasno, da je zelo važno kje pride do izraza svetloba.
Da je zelo važno koliko svetlobe je 10m pred teboj .. in ne koliko jo je na čeladi. Ker njegova svetloba je padla z glave kot skuhan špaget .. jaz sem pa že imel darth wader meč :)
Res je pa on veliko bolje videl svojo balanco kot jaz - vendar dvomim, da je to bil njegov cilj.
Tako je bilo zelo hitro zaključeno poglavje o uporabi 5mm ledic - tudi 48 jih je neuporabno.

Torej vozikal sem se z svojimi 15W in z svojimi eksperimenti. Teh 15W je bilo res popolnoma dovolj za vse meni znane poti. Aja - imel sem jih na čeladi.
Seveda sem kmalu ugotovil tisto kar so tudi drugi : ko je megla, ko dežuje, ko sneži, ko je prah .. skratka ko je "nekaj" v zraku lučka osvetljuje tisto nekaj in ne poti.
Lučko je v takšnih razmerah dobro imeti tudi na balanci. Vendar .. zaradi tega nisem bil pripravljen voziti dodatni kg svinca.

Takrat sem na tabli odprl tole temo (link), prava kača je nastala a ne ?

Vedel sem da potrebujem nekaj v rangu 10W, nekaj kar je lahko ... in aleluja .. zgodil se je LUMILED. In zgodil se je tudi moj prvi preskok vrstnega reda pri osvajanju znanja.
Namreč : proizvajalci diod so navedli nekaj v stilu : naša 3W ledica daje toliko kot 9W halogenka.
Torej sem si zapomnil ta faktor 3, vedel sem da je halogenskih 20W zelo spodobno, sklep se je zdel logičen : 20/(3*3) = približno 2 ledici bosta dovolj. Po naključju se je kmalu pojavila tudi lučka
CATEYE doubleshot (lučka ki je vredna samostojne zgodbe, ključna beseda je overkill - pa ne glede svetlobe), ki je imela seveda 2 ledici, kar se mi je zdelo povsem logično (saj sem že jaz to znanstveno ugotovil), po naključju sem imel priložnost preizkusiti eno od prvih v naših krajih, pravzaprav na drugi strani Karavank .. tako da sem kmalu začel snovati lastno.

Ok .. vsak ki ima vsaj malo pojma o štromu je verjetno opazil da sem nekaj izpustil a ne ? Pride še na vrsto ..
Da skrajšam : naredil sem si lučko z dvema 3W luxeon diodama, vse skupaj po receptih, ki so se hitro širili po spletu zapakiral v improvizirana ohišja in na juriš v temo.
In je bilo super. Definitivno boljše od prejšnjih 15 halogenskih vatov. In vendar .. prišel je čas da spoznam naslednjo mersko enoto. Lumen.
Saj ne da je ne bi poznal .. vendar takrat sem šele ugotovil kaj prikazuje :)

Kot rečemo : moja lučka z dvemi ledicami je svetila boljše od mojih H15W in skoraj tako dobro kot kolegova H20W.
Kar se mi je glede na ono trditev o faktorju 3 (torej naj bi imel cca 18W) zdelo povsem normalno.
Vendar, sledilo je šokantno spoznanje. Nisem imel efektivnih 18W!
Namreč tisti faktor 3 velja kadar diodo poganja 1000 mA. Jaz sem pa diodo priključil preko enega upora (pač pobral iz "recepta") .. skratka imel sem cca 400 mA na diodo .. če prevedem v vate
približno 10W! mogoče. Takrat so postali pomembni lumni ... in zvedel sem da ima halogenka cca 400 lumnov .. in da ima moja luč približno 200 lumnov. Kaj hudirja je sedaj to ?
Razlike pa nisem opazil ne jaz pa tudi banda ki se je z menoj vozila ne - čeprav so bile njihove luči 2X svetlejše.
Prišel je čas za novo informacijo : naš vid ni linearen.
Dvakrat močnejšo svetlobo vidijo naše oči kot 15% svetlejšo.
In 15 % ni tako velika razlika da bi jo zaznali. Seveda opazimo da močnejša luč sveti bolj daleč .. ne opazimo pa te razlike če osvetljujemo 10-12m pred seboj.

Torej v pol leta sem spoznal pomen toka pri ledicah, spoznal lumne pa tudi zvedel nekaj o našem vidu. Sedaj je bilo lažje.

Aja spoznal sem tudi kakšen nateg je luxeon 3W (če se primerja z luxeon 1W). Igračkanje z lučkami me je tudi malo "zagrabilo" .. iz čiste radovednosti sem se začel ukvarjati z modificiranjem vseh možnih lučk in tudi začel iskati spodnjo mejo potrebnih lumnov .. in odkril, da se po gmajni lahko voziš tudi z stotimi. Pod določenimi pogoji .. ker sem tudi ugotovil, da imajo cifre povsem drug pomen kadar nas je več skupaj.
Dobro je bilo to da je močnejši lahko dodajal svetlobo šibkejšemu če sta se vozila po terenu ki je omogačal bratsko delitev svetlobe .. namreč močnejši je vozil zadaj na notranjem pasu, šibkejši pa na zunanjem in je bil deležen dodatne svetlobe od kolega. Nespoštovanje tega je pa imelo drugo posledico, močnejši mu je delal senco .. in to je bilo moteče za oči. Pri skupinskih vožnjah je torej še najmanj težav če so luči izenačene.
Če niso imajo naše oči veliko dela.

In kje je sedaj zveza z uvodnim stavkom ? Po tem ko sem se dolga leta ukvarjal z "odkrivanjem" kako skupaj spraviti poceni luč in iskal še najmanjše število potrebnih lumnov, obvladal P4 v nulo .. so se pojavili kitajci z DX P7 in mi povedali kje je lift .. Majku jim.

(op. napisano maj, 2009)

10 komentarjev:

primor pravi ...

Manjka link, ki ga omenjaš? Jaz ga ne vidim.

Tomo pravi ...

Hvala .. sem popravil zgoraj. Sem pisal še lani, pa malo pozabil na vse skupaj dokler ni drugi Primož "pogrel" temo o lučkah. Ko je bila cena solidnih lučk 400€ ali več je bilo še smiselno iskanje najbolj učinkovite poceni razsvetljave, sedaj so pa cene vse na glavo postavilo. (hm - dobesedno, na čelado) :) :)

Đane pravi ...

Kje je moja dolgo nazaj ablublena lampa?
Ledice si dobu....

Tomo pravi ...

O kera bedna provokacija ..
november 2007 : ugotovili smo da zadeva ne paše v tisto tvojo.

za osvežitev spomina pa vpiši "lauder" v gmail :)

Đane pravi ...

O keri bedni izgovor.

Zdaj so pa uni hektolitri pira krivi, da nisi izdelal moje nove lampe.

btw: 'lauder' vrže ven čist druge teme. Edina skupna točka s Kitajci je, da Lauder leži ob cesti LJ-Beograd-Peking.

Tomo pravi ...

Pa jo boš kdaj uporabil ?
Ni problem, imam še poln predal sedaj že arhaičnih P4.

Glede luči na balanci je pa padla odločitev po enostavnem izračunu, že eno leto prej. Če se zaradi slabe vidljivosti voziš s hitrostjo cca 5km/h, bi se z boljšo lučko mogoče dvakrat hitreje. Pa ni šlo za podiranje hitrostnih rekordov, bolj praktičen razlog je bil zadaj : namesto da si tri ure izpostavljen temperaturi krepko pod -10, bi z boljšo osvetlitvijo zmanjšal čas hlajenja :)

Đane pravi ...

Itak. Na zadnji furi sem vama izpustil kaverno izključno zaradi slabe osvetlitve.

Sem pa med pospravljanjem našel avtomobilsko tretjo zavorno luč za naknadno montažo. Ima neke rdeče ledice nanizane v širini 40cm. A to bi mi lahko zvezal? Nosilec za pod sedež imam.

Drugače pa se vsake toliko spomnim na 30 ledic, ki sem ti jih podaril. Pa na ves tisti čas, za računalom, ko sem risal razna ohišja in sheme. Brskal za kosi titana, ipd...

Tomo pravi ...

... titana ? Malo morgen, tisto je zarjavelo že na prvem "izhodu" :)

Ok resno imam materiala za še kakšne štiri lučke, vse bom porabil in najslabšo dobiš ti pa da vidimo kdo se ne boji teme :)

Ortelius pravi ...

Me ne seri Tomo. "100 lm pod določenimi pogoji"! Malo morgen. To je skor tko, kot če bi trdil, da z 12900g težko kravo lahko pribrcaš na Kum! ;)

1500 lumnov je zdej norma. Pa če se puristi na glavo postavijo.

Tomo pravi ...

Kontradikcija je v 12900 g in krava :)
Boš pa tud ti svojih 1500 kmalu pomnožil z 2, ko Kitajci sklonirajo
tole!
In jih boš verjetno klel tako kot jaz.